divendres, 23 d’octubre del 2009

COED 22/10

La sessió del dia passat, va ésser molt complerta. Vàrem estudiar el procés de comunicació escrita de l'any 1981 creat per Linda Flower i John R. Hayes. Aquest, consta de set nivells diferents, els quals s'anomenen situació de comunicació, el problema retòric, el text que es va produint, la memòria a llarg termini, fer plans, redactar, revisar i control.

- Situació de comunicació. Conté tots els elements que són externs a l'escriptor.
- El problema retòric. Són el conjunt de circumstàncies que fan que una persona es decideixi a escriure. Pot ser un problema amb connotació positiva, no ha de ser sempre negativa.
- El text que es va produint. És la resposta o solució al problema retòric.
- Memòria a llarg termini. Inclou tots els coneixements que l'escriptor té emmagatzemats en el seu cervell sobre el contingut temàtic.
- Fer plans. Consta bàsicament de generar, organitzar i formular objectius.
- Redactar. Com tots sabem, és treure les idees del nostre cap i traslladar-les al paper.
- Revisar. Un cop redactat el text, haurem de revisar-lo llegint i fins i tot podem arribar a refer-lo.
- Control. És el mecanisme que s'encarrega de regular en quin moment actua cadascun dels tres processos anteriors (fer plans, redactar i revisar).

Bé, aquest procés de comunicació escrita intenta explicar com funciona el nostre cervell. L'any 1996, Hayes va intentar fer una actualització del quadre més complex que el del 1981, però lo bo és que va incloure un component actitudinal que inclou actituds i emocions entre d'altres coses.

En aquesta sessió, també vàrem tractar la composició del text (planificació, composició i revisió).
El procés d'elaboració d'un text s'inicia amb la planificació. Planificar és establir els objectius que volem aconseguir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre.

El següent pas, és la redacció. Redactar és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit, és a dir, en un text coherent estructurat d'una manera determinada i amb uns trets estilístics concrets, tenint en compte les característiques de la coherència, la cohesió, l'adequació, la correcció i la variació.

Seguidament, el tercer pas és la revisió. Revisar és avaluar què hem escrit, decidir si s'adiu amb les nostres expectatives i, si convé, modificarmel que calgui per tal de millorar el text. Cal tenir en compte que no només revisem el text final, sinó que duem a terme operacions de revisió durant tot el procés de redacció.

Després d'haver tractat aquests dos temes, vam veure una conferència de Guillermo Orozco de la Univesitat de Guadalajara. El que vaig poder treure d'aquesta conferència va ser:
Tots creiem que sabem veure i que sabem escoltar, però hi ha diferents maneres de veure i d'escoltar. Hi han coses que no veiem a primeres (moviments de càmeres...). També hi ha certs efectes que es fan amb les càmeres o amb altres programes que fan que, per exemple, una persona sigui més gran o més petita. Tot això requereix un entrenament per poder entendre (en el cas d'abans), la lent de la càmera.

Pel que fa a escola amb mitjans i la família, Orozco va dir que la relació dels nens amb els mitjans està necessàriament "controlat" per l'escola i per la família.
Els medis de comunicació també tenen responsabilitats perquè també estan educant amb tot allò que veuen les audiències, encara que no vulguin admetre-ho.

Per finalitzar, la última activitat que vàrem fer en aquesta sessió tant completa, va ser analitzar un vídeo de Galerias Preciado. Vam debatre molt i va ser divertit intentar treure aspectes que no es veuen a la primera de canvi.
La Imma, ens va dir que analitzéssim un anunci a casa, Oh brother! del nou Altea XL de Seat, que aquí us el deixo:



Per començar puc dir que la música d'aquest anunci fa moltíssim. Per què? Doncs perquè al principi és més lenta i està més baixa i a mesura que va avançant l'anunci el volum augmenta i el ritme també. Les paraules entre la música també són importants, ja que augmenten també l'emoció d'aquest anunci, perquè ho és, i molt.
Les últimes paraules que diu la noia a l'anunci crec que no només fa referència al monstre, sinó que la fa al cotxe, ja que és un altea XL, i diu que los monstruos, si les das cariño crecen, i aquest cotxe a crescut fins a XL.
També cal destacar, que al vídeo només es veu que és la nena i els pares qui li donen aquest carinyo i apreci al monstre. Fins i tot, el nen quan estan al cotxe diu "Vamos!", cosa que no sé si ho fa per dir va, que entri o per dir va, que tenim pressa.
És un anunci molt emocionant, que fins i tot als més sensibles pot arribar a fer plorar.

Acabada la sessió, acabada l'entrada al bloc!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada